Gletsjers en cowboys - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Hilde, Jeroen, Mats & Jelte - WaarBenJij.nu Gletsjers en cowboys - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Hilde, Jeroen, Mats & Jelte - WaarBenJij.nu

Gletsjers en cowboys

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde, Jeroen, Mats & Jelte

05 Januari 2013 | Argentinië, Buenos Aires

De laatste avond in Argentinie is alweer aangebroken... morgenavond zitten we in het vliegtuig terug naar Rome, waar we zondagochtend doorvliegen naar Amsterdam.
Wat is de tijd voorbij gevlogen! Dat realiseren we ons nu des te meer nu we weer terug zijn op ons 'honk' in Buenos Aires... Livian Guest House waar we ook begonnen zijn... het lijkt alweer zo lang geleden dat we hier waren en wat hebben we onderweg veel gezien!

Vanuit San Martin de los Andes hebben we de avontuurlijke route teruggenomen via de Paso de Cordoba. Een onverharde weg die een groot deel van het jaar niet begaanbaar is... maar wat schitterend! We vonden deze weg bijna nog mooier dan de 7 meren route van de dag ervoor. Het weer was ook prachtig (wat een luxe op oudjaarsdag!), dus we konden lekker stoppen bij een riviertje om wat te drinken en lekker te spelen.

Van oud en nieuw hebben we weinig meegekregen. Blijkbaar zit iedereen hier thuis want alles was dicht en we zaten dus met alle andere toeristen bij een van de weinige tentjes die wel open was. We hebben om 20.00 uur (NL tijd 0.00) vuurwerk gemaakt zoals de kids dat van het kinderdagverblijf kennen. Omdat we op 1 jan in de ochtend moesten vliegen zijn we daarna terug naar de B&B in Bariloche gegaan en hebben het vuurwerk daar gehoord en gezien. Overigens voor iedereen die ons volgt nog een heel gelukkig en gezond 2013 gewenst!

1 januari zijn we doorgereisd naar het zuiden van Patagonie, nl El Calafate. Een dorpje in de middle of nowhere waar iedereen komt voor het Parque Nacional Los Glaciares... oftewel heel veel ijs!! Meestal is het daar ook heel fris, dus wat heerlijk dat we ook op nieuwjaarsdag heerlijk buiten gegeten hebben in het zonnetje met zo'n graad of 24.
Op 2 januari hebben we een uitstapje gemaakt naar de Perito Moreno gletsjer... wauw... wat een natuurgeweld! We hebben een boottocht gemaakt en de gletsjer ook vanaf de platformen aan alle kanten bekeken... adembenemend mooi... vooral als er met donderend geweld een stuk ijs afbak en in het water viel. Mats vond het een leuk spel wie als eerste zag op welke plek dat gebeurde! Jelte riep alleen maar 'ijsje, ijsje!!'

Gisteren hebben we het lekker rustig aangedaan en nog wat souvenirtjes geshopt. Pas aan het einde van de middag zijn we naar een Estancia in de buurt geweest. In dit geval een schapenranch, el Galpon. En wat een leuke middag hebben we daar gehad! Mats vond het geweldig om de cowboy in actie te zien. Samen met de honden de schapen bijeen drijven, schapen scheren, paardrijden,  ook kregen we uitleg over het ontstaan van de estancias, hebben we genoten van de prachtige ligging op de Argentijnse steppe, hebben we heel veel vogels gezien (oa ook flamingo's bij el Calafate!) en heerlijk gegeten van de parrilla. Jelte is nergens bang voor en dook op alle dieren af.
En tot onze verbazing werd er op de agriturismo die erbij hoorde 's avonds ook nog een tangoshow gegeven... waar we in Buenos Aires naar op zoek waren hebben we uiteindelijk op het platteland toevallig gevonden... wel een waanzinnige dans zeg die helemaal past bij de passie van de Argentijnen. Jelte zat lekker mee te swingen ;-)

Vanochtend zijn we vanuit El Calafate weer teruggevlogen naar Buenos Aires waar we vanmiddag nog lekker hebben genoten van het mooie weer (30 graden...). We zijn de parken bij onze wijk Palermo ingegaan, hebben broodjes worst en ijsjes gegeten, in bomen geklommen, achter de ganzen aangerend, waterfietsen gezien en over de hekken van de dierentuin gekeken ;-) Daarna zijn we teruggegaan naar op favoriete speeltuin van de jongens en hebben de culinaire reis afgesloten in het restaurantje waar deze ook begon.
We drinken nu onze laatste Malbec leeg en dan rest ons alleen nog 12.000 km terugvliegen...

De beste wensen voor 2013!!!

Hilde, Jeroen, Mats en Jelte

• 05 Januari 2013 - 09:00

Hermerik:

Zo te lezen hebben jullie je uitstekend vermaakt daar, de beste wensen ook voor jullie nog en goeie reis terug alvast!

• 05 Januari 2013 - 09:24

Maarten, Anouk, Wessel En Liz:

Dat is allemaal voorbij gevlogen, maar wat een fanatstische dingen hebben jullie gezien en gedaan. Leuk om het allemaal zo mee te kijken en lezen. Een mooi einde van 2012 en een goed begin van 2013! Goede terugreis en tot snel!

• 05 Januari 2013 - 15:56

Jen & Piet:

Ook in Keulen lekker meegelezen...
    Goede terugvlucht voor morgen en hopelijk tot snel!
    X

• 05 Januari 2013 - 16:54

Ruud & Trudy:

Op de eerste plaats willen wij jullie een heel gezond, voorspoedig en reislustig 2013 wensen.

Wat een mooie en fantastische verhalen hebben wij van jullie mogen ontvangen. De foto's zijn ook mooi.
    En die kids van jullie; petje af, daar kunnen jullie wel verre reizen mee maken hoor.
    Ik kon helaas niet eerder reageren daar wij zelf een paar dagen zijn weggeweest en de drie kleinkinderen allen apart enkele dagen te logeren hebben gehad.
    Vandaag heb ik de kerstboom " uitgekleed " en de kamer weer schoongemaakt.
    Wij wensen jullie een hele goede terugreis en veilige thuiskomst.
    Groetjes, Ruud & Trudy